kmstories kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
    • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
    • ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
0
0
0
0
kmstories kmstories
Newsletter - ΕΓΓΡΑΦΗ
kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
    • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
    • ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • SPECIAL

Ζητείται ορθογραφία στο πανεπιστήμιο

  • 12 Ιανουαρίου, 2023
  • KM STORIES
Total
0
Shares
0
0
0

Χαμένοι σε ένα δάσος λέξεων, στίξης και παρερμηνειών όπου βρίθουν ορθογραφικά λάθη βρίσκονται, όχι μόνον μαθητές, αλλά και φοιτητές. Οι μαθητές σκοντάφτουν στη σωστή χρήση των επιθέτων και των επιρρημάτων, στις ρηματικές καταλήξεις, στους χρόνους, στους τόνους, στα σημεία στίξης. Ενας επιβαρυντικός παράγοντας για μαθητές και φοιτητές είναι η υπερχρήση της νέας τεχνολογίας. Δάσκαλοι, καθηγητές και πανεπιστημιακοί μιλούν στην «Κ» για… ακραία περιστατικά, τονίζοντας την ανάγκη διορθωτικών κινήσεων, καθώς η ορθογραφία δεν είναι μόνον η ορθή γραφή των λέξεων αλλά και η κατανόηση του νοήματός τους. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει διαγνώσει το θέμα και ετοιμάζει παρεμβάσεις μέσα στο 2023.

Ο Βασίλης Γούναρης, καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ, υπαγόρευσε στους φοιτητές του ένα κείμενο που περιείχε τη λέξη «εκτιμάται/ε», αλλά χωρίς να προσδιορίσει το υποκείμενο. Πώς έπρεπε να γράψουν οι φοιτητές τη λέξη; Το υποκείμενο προσδιορίζει και την κατάληξη του ρήματος: «Γενικά εκτιμάται» ή «εσείς εκτιμάτε». Από τη συνέχιση της υπαγόρευσης από τον κ. Γούναρη προέκυπτε το υποκείμενο και άρα η ορθογραφία του ρήματος. Αλλά φευ: ένας στους τέσσερις φοιτητές έγραψε τη λέξη λανθασμένα. «Πλέον είναι αδύνατον να βρεις ένα πλήρως ορθογραφημένο γραπτό στα γραπτά των φοιτητών», παρατηρεί στην «Κ» ο κ. Γούναρης.

Κάποιος θα πιθανολογούσε ότι το πρόβλημα είναι έντονο στις σχολές θετικών επιστημών. Ωστόσο, παρατηρείται αυξανόμενο και στις φιλοσοφικές σχολές και τα τμήματα φιλολογίας, οι φοιτητές των οποίων θεωρείται πως γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Ενδεικτικά, η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής Κρήτης Αγγέλα Καστρινάκη έχει συντάξει προς τους φοιτητές της κατάλογο με λάθη που πρέπει (οφείλουν) να αποφεύγουν, ενώ στη σχολή υπάρχει κέντρο γραφής που ασχολείται και με αυτό το θέμα. Αντίστοιχα, η Ελένη Καραμαλέγκου της Φιλοσοφικής Αθηνών επισημαίνει με την έναρξη κάθε εξαμήνου τα συνήθη λάθη των φοιτητών. Το πρόβλημα ξεκινάει από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου έχει αλλάξει η βαρύτητα της διδασκαλίας ορθογραφίας και ο τρόπος ελέγχου της. Οπως παρατηρούν πανεπιστημιακοί, στην εποχή της υπερχρήσης των κινητών τηλεφώνων και των τάμπλετ, το σημαντικό είναι να φθάνει στον άλλον το μήνυμα που θέλουμε να εκπέμψουμε.

«Προσοχή, χωρίς τη γνώση ορθογραφίας μεταδίδεται και εκλαμβάνεται λάθος μήνυμα», λένε δάσκαλοι δημοτικών σχολείων, οι οποίοι μίλησαν στην «Κ», προτείνοντας την ενίσχυση του ειδικού βάρους της διδασκαλίας της ορθογραφίας με νέες μεθόδους και, παράλληλα, την εξοικείωση των παιδιών με τον γραπτό λόγο. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Γιάννης Αντωνίου, «εδώ και δύο δεκαετίες στο μάθημα της Γλώσσας υπήρξε στροφή του άξονα προς τη διδασκαλία του κειμένου και η γραμματική ήταν ενταγμένη στην προσέγγιση του κειμένου. Πλέον στα νέα προγράμματα σπουδών που θα εφαρμοστούν από τον επόμενο Σεπτέμβριο, χωρίς να υπάρξει μετακίνηση από την κειμενοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία της Γλώσσας, φροντίζουμε να τη συνδυάσουμε με τη συστηματική διδασκαλία της γραμματικής και του συντακτικού».

«Η γνώση της ορθογραφίας είναι δεξιότητα που αναπτύσσεται σε φάσεις κατά τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μετράει και η διδασκαλία της στο σχολείο, αλλά επίσης σημαντικό είναι εάν τα παιδιά διαβάζουν βιβλία, εφημερίδες, έχουν παραστάσεις σωστά ορθογραφημένων κειμένων. Και αυτό διότι στις μικρές ηλικίες η μάθηση γίνεται φωτογραφικά», παρατηρεί στην «Κ» ο Λάμπρος Γιαννούχος, δάσκαλος με εμπειρία 35 ετών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. «Οι προηγούμενες γενιές μαθητών, ακόμη και μέσω της αποστήθισης μάθαιναν ορθογραφία. Το μάθημα ήταν διακριτό και εξεταζόταν μέσω της αντιγραφής κειμένων από τους μαθητές. Τώρα, παρότι στο μάθημα της Γλώσσας δίνονται οι περισσότερες ώρες σε εβδομαδιαία βάση, μας ενδιαφέρει η επεξεργασία της γλώσσας, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Εως τη Δ΄ Δημοτικού υπάρχει ελευθερία στον εκπαιδευτικό πώς θα διδάξει την ορθογραφία», προσθέτει από την πλευρά του ο Αλέξανδρος Κυπαρίσσης, δάσκαλος επίσης με πολυετή εμπειρία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

«Σήμερα δεν δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν γραπτώς, τα παιδιά δεν αναπτύσσουν τον γραπτό λόγο που είναι η έκφραση του προφορικού. Αποτέλεσμα είναι να μη δίνεται βάση και στην ορθογραφία. Παράλληλα, τα παιδιά περνούν πολλές ώρες στους υπολογιστές και χρησιμοποιούν αυτόματους διορθωτές των λέξεων. Με τον τρόπο αυτό δεν εστιάζουν στην ορθογραφία των λέξεων, ενώ και η χρήση των greeklish στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα μπερδεύουν ακόμη περισσότερο. Το πρόβλημα έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια», λέει η Χαρά Μπούτα, διευθύντρια δημοτικού σχολείου στην Αγία Παρασκευή Αττικής.

«Η κλασική ερώτηση των μαθητών μας σε κάθε εξέταση είναι εάν στην αξιολόγηση του γραπτού μετρούν τα ορθογραφικά λάθη. Και αυτό δείχνει το άγχος των μαθητών που έρχονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», παρατηρεί η φιλόλογος σε γυμνάσιο Λαμπρινή Κουφάκη. «Τα παιδιά δεν προλαβαίνουν να εμβαθύνουν, δεν νοιάζονται να εμβαθύνουν. Τα παιδιά μαθαίνουν και οπτικά. Για την ορθογραφία, σωστό είναι να αναπτυχθεί η δεξιότητα της παρατηρητικότητας σε συνδυασμό με τη γνώση των κανόνων. Ομως, αυτό στο σχολείο γίνεται με ελλιπή τρόπο διότι τα παιδιά δεν μπορούν να εμβαθύνουν στην ύλη», προσθέτει η ίδια.

«Για την καλή ορθογραφία χρειάζεται και η γνώση των αρχαίων, ενώ μπερδεύει και η παραβολή λέξεων της καθαρεύουσας στο λεξιλόγιό μας. Για παράδειγμα, σήμερα οι χρήστες τείνουν να αλλάξουν τα τριτόκλιτα. Ας πούμε η “διαφανής” έχει καταλήξει “διάφανη” και το “διαφανές” σε “διάφανο”», παρατηρεί η κ. Καστρινάκη.

«Η βασική δουλειά γίνεται στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το ζητούμενο είναι πώς η εκπαίδευση επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν το αισθητήριο της ορθογραφίας στη σύγχρονη εποχή. Το πανεπιστήμιο δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις δύο πρώτες βαθμίδες», δηλώνει στην «Κ» ο καθηγητής της Φιλοσοφικής Αθηνών Βαγγέλης Καραμανωλάκης, σημειώνοντας ότι «προφανώς τα παιδιά επηρεάζονται από τη χρήση του Διαδικτύου, ενώ δημιουργούν και νέες λέξεις. Θα με ενδιέφερε μια παιδεία που θα εστίαζε στο νόημα».

«Εχουμε ενσωματώσει νέες λέξεις από τους υπολογιστές, όπως συνέβη παλαιότερα π.χ. από την τουρκική κουζίνα», λέει ο κ. Γούναρης. Οπως τονίζει ο ίδιος: «Πρέπει να αποφασίσουμε εάν θεωρούμε ότι η ορθογραφία είναι σημαντική για την εγκύκλιο παιδεία. Εχω την εντύπωση ότι το ζήτημα της πλημμελούς αξιολόγησης των μαθητών και της γενικότερης χαλαρότητας που ακολουθεί το σχολείο, έχει αφήσει αποτύπωμα. Είναι υποκριτικό να ζητάμε τη διδασκαλία των αρχαίων στο γυμνάσιο και να κάνουν χοντρά ορθογραφικά λάθη οι μαθητές από το δημοτικό σχολείο. Η ανορθογραφία είναι το πιο εμφανές πρόβλημα, αλλά αυτό συνοδεύεται από κακή σχέση με τη γλώσσα. Και αυτό αφορά και την κατανόηση των κειμένων. Σε λίγο δεν θα μπορούμε να διαβάσουμε ένα κείμενο του ’50!».

Οταν το ΑΕΙ έρχεται αντιμέτωπο με τα κενά του γυμνασίου

Πότε πρέπει να χρησιμοποιηθεί το «πολύ» και πότε το «πολλή»; Πώς χρησιμοποιούμε τα σημεία στίξης, πώς χρησιμοποιούμε τα τριτόκλιτα επίθετα, πώς χρησιμοποιείται το επίσημα «αρκετά», πότε το ρήμα βάλλω θέλει ένα και πότε δύο λ; Είναι ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη που παρατηρούνται σε γραπτά φοιτητών, ακόμη και φιλολογικών τμημάτων. Ενδεικτικά, η Αγγέλα Καστρινάκη έχει συντάξει λίστα προς τους φοιτητές της «με μερικά από τα τυπικά λάθη που από δω και πέρα πρέπει να αποφεύγονται», όπως λέει. Μάλιστα, με τα χρόνια ο δεκάλογος, δυστυχώς, εμπλουτίζεται! Μερικές από τις επισημάνσεις της κ. Καστρινάκη προς τους φοιτητές της:
 
Πολύ ή πολλή
Οταν γράφετε «πολύ», τότε είναι επίρρημα. Για παράδειγμα, «πολύ καλή εντύπωση». Oταν γράφετε «πολλή», τότε είναι επίθετο: «πολλή ζάχαρη / αυτοπεποίθηση / ησυχία».
 
Oτι ή ό,τι
Να θυμάστε ότι το ό,τι ισοδυναμεί με το οτιδήποτε, ενώ το ότι είναι σύνδεσμος (πως). Δύο παραδείγματα: «μου είπαν ότι με αγαπάς /αγόρασε ό,τι θέλεις».
 
Προβάλλω ή προβάλω
Προβάλλω, πρόβαλ[λ]α, να προβάλ[λ]ω: ο τύπος που φαίνεται να μας δυσκολεύει είναι κυρίως ο τρίτος, γιατί δεν είναι εύκολο πολλές φορές να ξεχωρίσουμε αν πρόκειται για υποτακτική ενεστώτα ή αορίστου. Για να καταλάβετε τον σωστό χρόνο και να χρησιμοποιήσετε σωστή ορθογραφία, προτείνω να βάζετε στη θέση του ρήματος ένα άλλο ρήμα. Για παράδειγμα: επιθυμώ να προβάλλω τον εαυτό μου = επιθυμώ να τον αναδεικνύω διαρκώς. Επιθυμώ να προβάλω τον εαυτό μου = επιθυμώ να τον αναδείξω.
 
Γραφόταν ή γράφονταν
Πότε χρησιμοποιείται σε ένα ρήμα η κατάληξη -όταν και πότε -όνταν; Για να το βρίσκετε πιο εύκολα θυμηθείτε τα εξής: «ο ποταμός χυνόταν (ενικός) / τα νερά χύνονταν (πληθυντικός)».
 
Μεσ’ ή μες
Μεσ’ ή μες: το επίρρημα μέσα γράφεται χωρίς απόστροφο με τελικό -ς όταν ακολουθείται από λέξη που αρχίζει από σύμφωνο. Για παράδειγμα λέμε «μες στα μάτια». Oταν όμως ακολουθείται από λέξη που αρχίζει από φωνήεν, τότε το μέσ’ γράφεται με απόστροφο.
 
Η παγίδα των συννέφων
Προσέξτε τον τονισμό στη γενική πτώση. Για παράδειγμα, το σωστό είναι «συννέφων» ή «σύννεφων»; Στην πρώτη περίπτωση ακολουθούμε την κλίση της αρχαίας ελληνικής γραμματικής, πιο λόγιο, ενώ ο τονισμός στην προπαραλήγουσα είναι πιο λαϊκό (της δημοτικής γλώσσας). Aλλο παράδειγμα: η πεταλούδα των πεταλουδών: ακολουθούμε τους κανόνες τονισμού της 1ης κλίσης, όπου ο τόνος κατεβαίνει στη λήγουσα. Τρίτο παράδειγμα η φράση, «του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου»: το επίθετο δεν κατεβάζει τον τόνο, ενώ το ουσιαστικό τον κατεβάζει.
 
Η πτώση του ευγενούς
Προσέξτε τα τριγενή και δικατάληκτα οξύτονα σε -ής, -ές. Τα επίθετα αυτά έχουν τους ίδιους τύπους για το αρσενικό και το θηλυκό. Για παράδειγμα, «ο ευγενής*, του ευγενούς, τον ευγενή». Και «η ευγενής [όχι η ευγενή], της ευγενούς [όχι της ευγενή], την ευγενή». 

* Tο ευγενής αλλά και το συγγενής, όταν χρησιμοποιούνται ως ουσιαστικά στο αρσενικό γένος, σχηματίζουν τη γενική: του συγγενή, του ευγενή.

Παράδοση στα λάθη
Από την πλευρά της, η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών Ελένη Καραμαλέγκου έχει καθιερώσει στην αρχή κάθε εξαμήνου να αναφέρει στους φοιτητές της τα λάθη που κάνουν συνήθως οι παλαιότεροι. Μιλώντας στην «Κ» για το θέμα, επισημαίνει τα πιο συχνά λάθη των φοιτητών:

– Κάνουν λανθασμένη γραφή ρηματικού τύπου στον πληθυντικό ([εσείς] παρουσιάζεται αντί [εσείς] παρουσιάζετε).
– Εκείνα τα γένη και οι καταλήξεις τους μεγάλος πονοκέφαλος: «ο ψήφος» αντί για το σωστό «η ψήφος». Από την άλλη, «το ύπαιθρο» και «η ύπαιθρος» γιατί να έχουν διαφορετική σημασία και να μας ταλαιπωρούν;
– Οσο για το λανθασμένο «άμεσα» αντί για το «αμέσως», έχει πια καθιερωθεί και δεν τολμούμε να το θεωρήσουμε λάθος.

Οι δύο καθηγήτριες συμφωνούν με έμφαση στη λανθασμένη χρήση σημείων στίξης ή και την παντελή έλλειψη σημείων στίξης που παρατηρούν στα γραπτά των φοιτητών τους. Η κ. Καστρινάκη θυμίζει στους φοιτητές της τα χρόνια του δημοτικού και του γυμνασίου: «Μην παραλείπετε τη στίξη! Χωρίζουμε τις κύριες προτάσεις με κόμμα, αν δεν συνδέονται με το και ή το ή. Χωρίζουμε τις κύριες προτάσεις από τις δευτερεύουσες (εκτός εάν είναι ειδικές). Χωρίζουμε συνήθως την πρόταση από τη μετοχή σε -οντας: έκανε ποδήλατο, θαυμάζοντας τη φύση. Χωρίζουμε την προσφώνηση από το υπόλοιπο κείμενο: σου εξήγησα, μαμά, πως δεν πεινάω».

Πώς περιγράφει η κ. Καραμαλέγκου τη συμπεριφορά πολλών φοιτητών απέναντι στα σημεία στίξης; «Τελεία και κόμμα και άνω τελεία, τι μπέρδεμα και πόσο περιττά έως άχρηστα, τα καταργούμε και ησυχάζουμε!».

Απόστολος Λακασάς – kathimerini.gr

Total
0
Shares
Κοινοποίηση 0
Tweet 0
Pin it 0
KM STORIES

Προηγούμενο άρθρο
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΠΡΟΣΩΠΑ

Απόστολος Σούγκλάκος: Οι αξέχαστες ταινίες, η απειλή με όπλο σε αγώνα, το βαρύ εγκεφαλικό (Videos)

  • 9 Ιανουαρίου, 2023
  • KM STORIES
Περισσότερα
Επόμενο άρθρο
  • SPECIAL

Γιατί η ζωή δοκιμάζει σκληρά τους καλούς ανθρώπους;

  • 16 Ιανουαρίου, 2023
  • KM STORIES
Περισσότερα
Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Περισσότερα
  • SPECIAL

Γιατί προσελκύουμε ανθρώπους σύμφωνα με τις πληγές μας;

  • KM STORIES
  • 13 Απριλίου, 2025
Περισσότερα
  • SPECIAL

Η ζωή σου σε προσπερνά. Γιατί τη σπαταλάς στις οθόνες;

  • Κωνσταντίνος Μάργαρης
  • 7 Ιανουαρίου, 2025
Περισσότερα
  • SPECIAL

Δέκα λόγοι για τους οποίους προτιμώ διακοπές το φθινόπωρο από το καλοκαίρι

  • Κωνσταντίνος Μάργαρης
  • 31 Αυγούστου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Ντάγκλας Ράσκοφ: «Ας ξεκολλήσουμε από τις οθόνες και ας συναντηθούμε ξανά εκεί έξω»

  • KM STORIES
  • 11 Ιουνίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Η σημαντική ιστορία του Σκλαβενίτη

  • KM STORIES
  • 20 Μαΐου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

57 ψυχές που χάθηκαν τόσο άδικα ζητούν δικαίωση – Τα ντοκιμαντέρ που κόβουν την ανάσα (Vids)

  • KM STORIES
  • 28 Φεβρουαρίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Ποιός ήταν ο πραγματικός Αλέξης Ζορμπάς , αυτός ο αγράμματος άνθρωπος που επηρέασε τόσο πολύ τη σκέψη του Καζαντζάκη ;

  • KM STORIES
  • 10 Ιανουαρίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Τι έκανες στη Μακρόνησο Θανάση; (Ηχητικό Ντοκιμαντέρ)

  • KM STORIES
  • 18 Δεκεμβρίου, 2023

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Προτεινόμενα
  • 1
    Γιατί προσελκύουμε ανθρώπους σύμφωνα με τις πληγές μας;
    • 13 Απριλίου, 2025
  • 2
    Το λάθος του Δημήτρη Χορν που σημάδεψε την Έλλη Λαμπέτη
    • 19 Φεβρουαρίου, 2025
  • 3
    Η ζωή σου σε προσπερνά. Γιατί τη σπαταλάς στις οθόνες;
    • 7 Ιανουαρίου, 2025
  • 4
    Paulo Coelho: «Μην σπαταλάτε χρόνο σε επεξηγήσεις, oι άνθρωποι ακούν μόνο ό,τι θέλουν να ακούσουν»
    • 9 Νοεμβρίου, 2024
  • 5
    Αναβλητικότητα: Μη βάζετε τη ζωή σας στο…hold (στην αναμονή!)
    • 12 Οκτωβρίου, 2024
Κατηγορίες
  • SPECIAL (45)
  • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ (6)
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ (16)
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ (14)
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ (16)
  • Κοινωνία (4)
  • ΚΟΣΜΟΣ (8)
  • Πολιτισμός (2)
  • ΠΡΟΣΩΠΑ (15)
  • ΥΓΕΙΑ (7)
Konstantinos Margaris

konstantinosmargaris

📻📞🖋️🎤🎬📝🛎️🗝️🏨📸✍️🏃🎳🚭

Παίρνω και βγάζω περίπατο τ Παίρνω και βγάζω περίπατο την ψυχή μου , κάθε φορά που σκληραίνει το χαμόγελό της!
( Νικηφόρος Βρεττάκος )
Instagram post 18098591341540280 Instagram post 18098591341540280
Ευγενική υπενθύμιση: Παγκόσμια ημέρα βιβλίου 👍🥳🥰
🥳🌞💦🌿🌼🪼 🥳🌞💦🌿🌼🪼
Ένα υπέροχο κείμενο του Γιά Ένα υπέροχο κείμενο του Γιάννη Κότσιρα για την μητέρα του.

❝ Τέτοιες μέρες, πάντα ανησυχούσες να κάνουμε Πάσχα όλοι μαζί.
Και όταν ήμασταν παιδιά, τη Μεγάλη Εβδομάδα, έφτιαχνες τα γεμιστά πάντα χωρίς κιμά, την αγαπημένη μου σπανακόπιτα και τη μονίμως αποτυχημένη σου μαγειρίτσα.
Εμείς βέβαια, σου λέγαμε πόσο νόστιμη ήταν γιατί κουραζόσουν να την φτιάξεις και γελούσες μαζί μας γιατί ήξερες ότι σου λέγαμε ψέματα.
Είχαμε συνεχώς πολλές δουλειές και αυτό σε φόβιζε μήπως και κάνουμε χωριστά Πάσχα. Όμως σχεδόν πάντα τα καταφέρναμε. Εκτός από πέρσι. Δεν προλάβαμε.
Το φετινό λοιπόν ήταν δύσκολο και συνάμα ωραίο. Έλειπε και ο Θάνος. Και ο Λαυρέντης σου.
Την Παρασκευή ανηφορήσαμε στο Μαρούσι και ανάψαμε κερί και σε σένα και στον μπαμπά. Ο Νικόλας, το Σάββατο φόρεσε τα καλά του, με το τρομερό σακάκι που του είχες πάρει. Του πάει πολύ, να ξέρεις. Ο Κωνσταντίνος άρχισε να λέει πολλές λεξούλες. Και την Κυριακή, καταφέραμε να είμαστε όλοι μαζί με την Γιωτούλα, τον Βαγγέλη και τον Αντωνάκη. Και θυμηθήκαμε ωραία πράγματα. Θα ήσουν πολύ χαρούμενη αφού πάντα ανησυχούσες μήπως οι καταστάσεις μας απομακρύνουν. Δεν θα συμβεί ποτέ αυτό. Και η Κατερίνα σου, συνεχίζει να μας φέρνει πιο κοντά.
Η καρέκλα σου ήταν εκεί. Άδεια.
Θα συνηθίσουμε, που θα πάει...
Θα συνηθίσουμε να την βλέπουμε άδεια γιατί δεν έχουμε σκοπό να την βγάλουμε από το τραπέζι.
Λείπεις μάνα μου. ❞
.
.
---------------------------------------------------------------------------
Γιάννης Κότσιρας - Via: Η ποίησις Εντός Μας
💮 Εθελοντές Δότες Μυελου των Οστών Σητείας
www.fractalart.gr
Instagram post 18493844314057565 Instagram post 18493844314057565
Instagram post 18095481430542521 Instagram post 18095481430542521
Πόσο όμορφο είναι να έχεις μια σχέση όπου μπορείς να μιλάς ανοιχτά για πράγματα. Για παράδειγμα:

"Μωρό μου, θύμωσα λίγο -συγγνώμη- αλλά δεν μου άρεσε ούτε η συμπεριφορά σου. Αυτά τα πράγματα με ενοχλούν. "
Δεν είναι τοξικό να λες στον σύντροφό σου τι σε απασχολεί. Δεν είναι τοξικό να μοιράζεσαι τα προβλήματά σου και να ζητάς βοήθεια από τον σύντροφό σου. Δεν είναι τοξικό να εκφράζεις ανησυχίες για κάτι που σε κάνει να νιώθεις ανασφαλής.
Το πραγματικά τοξικό είναι να κρατάς τις αμφιβολίες και τις ανασφάλειές σου για τον εαυτό σου, αποφεύγοντας την επικοινωνία από φόβο ότι θα καταστρέψεις τη σχέση.
Η επικοινωνία, η ειλικρίνεια, η αφοσίωση και η ικανότητα να αποδέχεσαι λάθη είναι οι θεμελιώδεις πυλώνες μιας επιτυχημένης σχέσης.
Ποιητές και πεζογράφοι της Ποιητές και πεζογράφοι της γενιάς του '30 
Από αριστερά όρθιοι οι : Θαν Πετσάλης, Ηλ. Βενέζης, Οδ. Ελύτης, Γ. Σεφέρης, Α. Καραντώνης, Στ. Ξεφλούδας, Γ. Θεοτοκάς. Καθισμένοι: Αγγ. Τερζάκης, Κ.Θ. Δημαράς, Γ.Κ. Κατσίμπαλης, Κ. Πολίτης, Α. Εμπειρίκος.
Η ζωή είναι ένα σύντομο ταξίδι, κάνε κάθε στιγμή να αξίζει.
Τις πρώτες μέρες αφότου βρέ Τις πρώτες μέρες αφότου βρέθηκε το πτώμα του Βασίλη Καλογήρου, η μητέρα του, το μόνο που έκανε ήτανε μια-δυο αναρτήσεις θρησκευτικού περιεχομένου. Πρόκειται για μία γυναίκα εμφανώς θρήσκα - και άνθρωποι θρήσκοι που βρίσκουν το παιδί τους νεκρό, φαγωμένο από τα άγρια κι αδέσποτα ζώα, βιώνουν διπλό πόνο: Πλάι στον δράμα του γονιού που χάνει το παιδί του, προστίθεται και το ερώτημα γιατί ο πανάγαθος Θεός στον οποίον πιστεύουν, επέτρεψε ένα τέτοιο κακό.

Μέχρι τότε δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα ξεκίνησε απ' τη στιγμή που η κ. Καλογήρου βρέθηκε με τη Μαρία Καρυστιανού και άρχισε κι αυτή και ο αδελφός της, ο πρώην βουλευτής της "Νίκης" τα υπονοούμενα. Τότε ήρθε η ώρα της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. 

Η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η κα Αδειλίνη, που συμβούλευε την Μ. Καρυστιανού να πηγαίνει συχνότερα στην εκκλησία για να βρει γαλήνη για το παιδί της, δεν μπορεί βεβαίως να δώσει την ίδια συμβουλή στην συνάδελφό της, την προϊσταμένη της Εισαγγελείας Εφετών Λάρισας. Με την Σοφία Καλογήρου είναι αμείλικτη: Δεν της ζητά απλώς να δώσει κατάθεση, ή να καταθέσει τις όποιες ενδείξεις, υποψίες, υπόνοιες, ενδεχομένως και τυχόν (sic) στοιχεία που να συσχετίζουν τον θάνατο του παιδιού της με εγκληματική ενέργεια, όπως είναι φυσικό. Ζητά να προσκομίσει αποδείξεις και να πει και ποιος το έκανε. Λες κι αν είχε αποδείξεις η Σοφία Καλογήρου, θα περίμενε την Αδειλίνη για να κινηθεί - δεν θα παράγγελνε η ίδια τις συλλήψεις των ενόχων για τη δολοφονία του παιδιού της. 

Ο στόχος είναι σαφής: Έχουμε ήδη μία Μαρία Καρυστιανού που προσπαθούμε να την βγάλουμε σαλεμένη, υπερβολική, συριζαία ή οτιδήποτε άλλο. Δεν μας χρειάζεται και δεύτερη. Την δεύτερη θα την απενεργοποιήσουμε μια ώρα αρχύτερα. 

Το iefimerida - μόνο του ή με σχετική "υποβοήθηση" - το έπιασε το νόημα. Έχεις κυρά μου αποδείξεις; Τις περιμένουμε. Αν δεν έχεις, κάτσε στη γωνία και περιορίσου στα τρισάγια. 

Προσπαθεί κανείς να κρατήσει την ψυχραιμία και τις εσωτερικές του ισορροπίες σ' αυτήν την βρωμερή υπόθεση, αλλά κάθε μέρα καθίσταται και πιο αδύνατο. Λυπάμαι ειλικρινά που το λέω. Δεν έχουμε οξυγόνο.
🐺 Λύκος... Ένα πολύ γοητευτικό ζώο που προκαλεί φόβο και θαυμασμό παράλληλα. Περνά όλη του τη ζωή με έναν σύντροφο, δεν ζευγαρώνει με τη μητέρα του ή την αδερφή του. Είναι μονογαμικό ζώο, δεν απατά.
Εάν ένας σύντροφος πεθάνει, ο λύκος παραμένει μόνος. Γνωρίζει καλά τα μικρά του: είναι το μόνο ζώο που βοηθά τους γονείς του μετά από βαθιά γεράματα και τους φέρνει φαγητό.✨
Όταν σκοτώνεις έναν λύκο, σε κοιτάζει στα μάτια μέχρι να τον αφήσει η ψυχή του. Είναι 25% πιο έξυπνο από τον πιο έξυπνο σκύλο και είναι το μόνο ζώο που δεν υπακούει στην εκπαίδευση, λένε. Οι λύκοι σκέφτονται, ονειρεύονται, κάνουν σχέδια, επικοινωνούν έξυπνα μεταξύ τους και μοιάζουν περισσότερο με εμάς από οποιοδήποτε άλλο ζωντανό ον.
Load More Follow on Instagram

Sign Up for Our Newsletters

Subscribe now to our newsletter

kmstories kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Input your search keywords and press Enter.