kmstories kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
    • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
    • ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
0
0
0
0
kmstories kmstories
Newsletter - ΕΓΓΡΑΦΗ
kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
    • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
    • ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • SPECIAL

Αλέξανδρος Νεχαμάς: «Υπάρχει διαφορά μεταξύ της καλής και της ευτυχισμένης ζωής»

  • 29 Οκτωβρίου, 2022
  • KM STORIES
Total
0
Shares
0
0
0

Συζήτηση με τον κορυφαίο καθηγητή Φιλοσοφίας για τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, το σήμερα.

Είναι εντυπωσιακό να παρακολουθείς τη σκέψη του Αλέξανδρου Νεχαµά να εκτυλίσσεται σε πραγµατικό χρόνο. Ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας και ο Νίτσε έρχονται στο σήµερα και δηµιουργούν νοητικό πλέγµα για την ερµηνεία της ατοµικότητας, του φιλελευθερισµού, των social media. Συναντιόµαστε στο καφέ του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρεταννία και ξεκινάµε να µιλάµε ήδη κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης. Οι ερωτήσεις που θα ήθελα να του απευθύνω είναι άπειρες, ωστόσο ο χρόνος πεπερασµένος.

Ο Αλέξανδρος Νεχαµάς δίδαξε στο Πανεπιστήµια του Πίτσµπεργκ, της Πενσιλβάνια και από το 1989 στο Πρίνστον (ως καθηγητής Ανθρωπιστικών Σπουδών, Φιλοσοφίας και Συγκριτικής Φιλολογίας στην έδρα Carpenter). Αφορµή για τη συνάντηση έδωσε η παρουσίαση του βιβλίου του «Αρετές της αυθεντικότητας – ∆οκίµια για τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη» στην Ακαδηµία Αθηνών, της οποίας αποτελεί µέλος από το 2018. «Είµαι βαθιά υπόχρεος στον Παύλο Κόντο που επιµελήθηκε το βιβλίο· ήθελα πολύ να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα» λέει. «∆ίδαξα 50 χρόνια στην Αµερική – συνταξιοδοτήθηκα πέρυσι. Πλέον γράφω ξανά για τον Πλάτωνα. Από εκεί ξεκίνησα και φαίνεται ότι εκεί καταλήγω».

Γιατί µας αφορά ο Πλάτωνας;

Για αρκετούς λόγους και όχι πάντοτε θετικούς. Ο Πλάτων υπήρξε εχθρός της δηµοκρατίας. Αυτό δηµιουργεί πρόβληµα σε ένα σύγχρονο άνθρωπο αν είναι δηµοκρατικός. ∆εν είναι ο πρωτοφασίστας, όπως τον είχε αποκαλέσει ο Πόπερ. Εχω µια καλή φίλη, τη συγγραφέα Τζόις Κάρολ Οουτς, µε την οποία κάθε Παρασκευή που τρώµε µαζί καβγαδίζουµε γι’ αυτό το θέµα. Ενα πράγµα που έχει σηµασία σχετικά µε τον Πλάτωνα είναι ότι δεν µετράει αυτό που λέµε στην Αµερική «the bottom line». ∆εν έχει σηµασία η άποψή του, αλλά ο τρόπος που φτάνει να έχει αυτή την άποψη. Εκεί βρίσκεται το µεγαλείο της φιλοσοφίας του.

Μπορούµε να δούµε καθαρά την εποχή του;

Γνωρίζουµε ότι ήταν µια άγρια κοινωνία. Λέµε ότι η αθηναϊκή δηµοκρατία ήταν καταπληκτική, ωστόσο ξεχνάµε ότι 30.000 ήταν οι πολίτες και 250.000 οι δούλοι. Αν δεν υπήρχε δουλεία, δεν θα υπήρχε Αθήνα. Επίσης οι γυναίκες ήταν σε αντίστοιχη κατάσταση µε αυτήν που σήµερα βλέπουµε µόνο σε κράτη που θεωρούµε οπισθοδροµικά. Ο Νικίας, ο οποίος ήταν µέγας δηµοκράτης, είχε χίλιους δούλους στα µεταλλεία του Λαυρίου. Οσοι δούλοι στέλνονταν στα µεταλλεία περνούσαν τέτοιες κακουχίες ώστε ζούσαν µόνο έξι µήνες µε ένα χρόνο.

Ο Πλάτων έχει ορισµένες αρνητικές απόψεις για τη δηµοκρατία τις οποίες πρέπει να σκεφτόµαστε. Γιατί και η δηµοκρατία είναι ένα πολίτευµα, «το χειρότερο όλων, εκτός από τα άλλα» όπως είπε ο Τσόρτσιλ. Ενα από τα προβλήµατα που εντοπίζονται είναι ότι ο λαός, ο δήµος, είναι εύκολο να πειστεί από ανθρώπους οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για τα συµφέροντά του. ∆υστυχώς το αντιµετωπίζουµε σήµερα παντού. Βλέπεις για παράδειγµα έναν άνθρωπο παντελώς ακατάλληλο να λάβει τη θέση του ηγέτη των ΗΠΑ και παρά ταύτα τον ψηφίζουν 70 εκατ. πολίτες οι οποίοι θεωρούν ότι η εκλογική διαδικασία είναι νοθευµένη. Είναι πρόβληµα της δηµοκρατίας ότι ένας τέτοιος άνθρωπος κέρδισε στο παρελθόν και µπορεί να κερδίσει και πάλι. Ο Τραµπ είναι ο Κλέων της σηµερινής εποχής.

Προφανώς αρκετοί είναι αυτοί που τον θαυµάζουν. Μπορούµε να θαυµάζουµε κάτι το οποίο θα ντρεπόµασταν να είµαστε;

Οντως. Αυτό που ίσως θαυµάζει κάποιος είναι η ικανότητα η οποία προσανατολίζεται σε συνθήκες που προσωπικά αντιπαθώ. Ωστόσο κατάφερε να εκφράσει κάτι που αιωρούνταν στην ατµόσφαιρα όχι µόνο της Αµερικής αλλά της υφηλίου, όπου ο αυταρχισµός έχει κερδίσει έδαφος. Ο Πλάτων δεν είναι αυταρχικός, είναι ιδεαλιστής· όχι φιλοσοφικά, αλλά µε την έννοια ότι νοµίζει πως γνωρίζει τι είναι η καλή ζωή – όπως όταν θέλετε να φτιάξετε παπούτσια θα πάτε στον παπουτσή, έτσι κι όταν θέλετε να µάθετε τι είναι καλή ζωή θα πάτε στον φιλόσοφο. Σ’ αυτό δεν συµφωνώ. Η φιλοσοφία είναι ένας καλός τρόπος ζωής αν είσαι καλός ως φιλόσοφος. ∆εν σηµαίνει ότι επειδή είσαι φιλόσοφος είσαι και καλός.

(© Βασίλης Ρεμπάπης/Eurokinissi)

Τι διαφορά έχει η ευδαιµονία από την ευτυχία;

Αντιλαµβανόµαστε την ευτυχία σαν µια στατική συναισθηµατική κατάσταση στην οποία νιώθουµε καλά. Για τους αρχαίους –τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και άλλους– η ευδαιµονία είναι δράση, τρόπος ζωής. Υπάρχει µια µικρή διαφορά µεταξύ της καλής και της ευτυχισµένης ζωής. Το κύριο παράδειγµά µου είναι ο Νίτσε. Για χρόνια πίστευα ότι έζησε µια φριχτή ζωή – στα 44 τρελάθηκε, δεν έβλεπε, είχε ηµικρανίες κάθε τρεις µέρες, δεν τον διάβαζε κανείς, δεν είχε πολλούς φίλους, δεν είχε χρήµατα. Μάλιστα στο βιβλίο µου για τον Νίτσε γράφω ότι αυτός που µε ενδιαφέρει δεν είναι ο ταλαίπωρος ανθρωπάκος που έγραψε τα βιβλία, αλλά ο θριαµβικός φιλόσοφος που εκφράζεται µέσα από αυτά. Ηταν µεγάλο σφάλµα. Αναφερόµαστε στη ζωή θεωρώντας ότι δεν περιλαµβάνει το έργο. Ωστόσο για ανθρώπους όπως ο Πλάτων και ο Νίτσε το έργο είναι το πιο σηµαντικό µέρος της ζωής τους. Ασχηµο είναι να έχεις γράψει τα βιβλία που έγραψε ο Νίτσε; Μπορεί ο ίδιος να ήταν δυσαρεστηµένος. Αλλά δεν ήταν επιτυχής στη ζωή του; Λοιπόν µπορεί να µην ήταν ευτυχής, αλλά ενδεχοµένως ήταν ευδαίµων.

Η ευδαιµονία βρίσκεται δηλαδή πιο κοντά σε αυτό που ονοµάζουµε επιτυχία;

Ως ένα σηµείο. Μάλιστα αυτό είναι το πρόβληµα που έχουµε σήµερα. Τι σηµαίνει επιτυχία; Για κάποιον σηµαίνει να γίνει πλούσιος. Ο Πλάτων λέει ότι πραγµατική επιτυχία είναι να γίνεις όσο καλύτερος άνθρωπος µπορείς να γίνεις. Συνεχώς εκδίδονται βιβλία τα οποία καθοδηγούν τον αναγνώστη πώς θα καταφέρει να είναι ευτυχής και επιτυχής. Ως ένα σηµείο αυτό έκαναν οι σοφιστές – µην ξεχνάµε ότι και ο Σωκράτης ήταν µέρος του σοφιστικού κινήµατος. Οι µάχες που περιγράφει ο Πλάτων µεταξύ του Σωκράτη, του Γοργία, του Πρωταγόρα και των άλλων σοφιστών είναι εµφύλιος πόλεµος. Η επιτυχία είναι µια από τις καλύτερες ερµηνείες της έννοιας της αρετής.

Μπορούµε να βαρεθούµε την ευτυχία;

Οχι αν είναι ευδαιµονία. Γιατί η ευδαιµονία είναι δράση. Η ευτυχία ταυτίζεται µε το να νιώθει κάποιος καλά. ∆εν γίνεται όµως να είσαι σε κατάσταση ηδονής από το πρωί µέχρι το βράδυ – αυτό µόνο µε τα ναρκωτικά µπορείς να το πετύχεις. Είναι ωραίο να νιώθεις ευτυχία πότε πότε, αλλά αυτό που έχει πιο πολλή σηµασία είναι να νιώθεις ότι κάνεις κάτι το οποίο θα αφήσει αποτύπωµα στον κόσµο. Αθανασία δεν υπάρχει – όπως είπε ο Πλάτων, το θνητό µέρος του εαυτού µας κάνει παιδιά. Ποιοι µένουν όµως; Οι ποιητές, οι νοµοθέτες και οι µεγάλοι φιλόσοφοι.

Γιατί η φιλοσοφία παραµένει σε ακαδηµαϊκό επίπεδο και δεν διαχέεται στο ευρύ κοινό;

Γενικά οι φιλόσοφοι είναι αποµακρυσµένοι από τον κόσµο. Οχι παντού. Στη Γαλλία υπάρχει περισσότερη επαφή µεταξύ ακαδηµαϊκών ή µη ακαδηµαϊκών φιλοσόφων και ενός λαϊκού στρώµατος. ∆υστυχώς η αναλυτική φιλοσοφία είναι εκείνη που κυρίως έχει αποµονωθεί από τον κόσµο. Στην Αµερική και την Αγγλία πολύ λίγοι φιλόσοφοι πλέον ακούγονται έξω από την ακαδηµία. Ο Πίτερ Σίνγκερ είναι ένας από αυτούς· θεωρείται ο φιλόσοφος µε τη µεγαλύτερη επιρροή στον κόσµο. Το να γίνει κάποιος φιλόσοφος σηµαίνει ότι κάνει µια δουλειά. Η προσπάθειά του αφιερώνεται στο να ανήκει σε ένα ίδρυµα, σε ένα θεσµό, σε ένα πανεπιστήµιο και να ανάγει τη φιλοσοφία σε τέχνη του βίου. Ο Σωκράτης δεν έκανε ποτέ καµιά καριέρα, ο Μοντέν παράτησε την πολιτική, ο Πασκάλ πήγε στο µοναστήρι, ο Νίτσε ήταν καθηγητής για λίγο και τα παράτησε. Αυτοί που αντιλαµβάνονται τη φιλοσοφία ως τέχνη του βίου αποµακρύνονται από ιδρύµατα και θεσµούς. Προσωπικά δεν αποµακρύνθηκα και το πρόβληµά µου ήταν πάντοτε αν είναι συµβατό να έχεις επαγγελµατικές υποχρεώσεις από τη µια µεριά και να προσπαθείς να τις µετατρέψεις σε έναν τρόπο ο οποίος να σε ικανοποιεί στην προσωπική σου ζωή.

Τα social media είναι ζωή ή αναπαράστασή της;

Αρχισαν ως αναπαράσταση αλλά πλέον η εικόνα που προβάλλει κάποιος στα social media πολλές φορές είναι εντελώς άσχετη µε το τι πραγµατικά είναι. Σε ορισµένες περιπτώσεις γίνεσαι σταδιακά αυτό που προβάλλεις. Το ζήτηµα είναι αν αυτό που γίνεσαι αξίζει τον κόπο. Και πάλι είναι το ίδιο πρόβληµα που συζητάµε τούτη τη στιγµή. Τώρα αν µου µιλάει κάποιος για influencer µε πιάνουν τα µπουρίνια µου.

Η αντίληψή µας για το ωραίο είναι προσωπική ή κοινωνική υπόθεση;

Είναι προσωπική, αλλά το πρόσωπο είναι κοινωνική έννοια. Το τι είµαι εγώ ως άτοµο βασίζεται κεντρικά στο ποιοι είστε εσείς και πώς επηρεάζει ο ένας τον άλλο. Το άτοµο δεν είναι αυτό που µας λένε οι οικονοµολόγοι, δηλαδή ένας µηχανισµός εντελώς ανεξάρτητος ο οποίος αποφασίζει σχετικά µε το τι θέλει και τι όχι. Αν µου αρέσει κάτι, θέλω να το µοιραστώ. Η πρώτη µου διάθεση αν διαβάσω ένα ωραίο βιβλίο είναι να το πω στους φίλους µου. Και θέλω να βρω άλλους ανθρώπους στους οποίους θα αρέσει αυτό που αρέσει σ’ εµένα. Βέβαια µπορούµε και οι δύο να πούµε ότι είναι καταπληκτικό το «Μαγικό βουνό», καθένας όµως θα υποστηρίξει διαφορετικούς λόγους. Η ανάγκη να µεταφέρουµε την αγάπη µας για κάτι στους άλλους είναι εντελώς συνδεδεµένη µε το ωραίο. Το µοντέλο της νεότερης αισθητικής αφορά το αποµονωµένο άτοµο που στέκεται µπροστά σε έναν πίνακα ή κάθεται µε ένα βιβλίο στο χέρι ή ακούει µουσική από τα ακουστικά του.

Πώς µπορεί να παραχθεί σκέψη όταν είµαστε κλεισµένοι στον µικρόκοσµό µας;

∆εν γίνεται. Η σκέψη µας έρχεται µέσω της γλώσσας. Τη γλώσσα την παίρνουµε από τους άλλους. Υπάρχει µια απολύτως ουσιαστική κειµενική διάσταση στην έννοια του ατόµου, η οποία δηµιουργεί και δικαιώµατα και υποχρεώσεις. Η οικονοµοκρατία που κυριαρχεί στις µέρες µας είναι µια άρνηση, αν και το θεωρητικό µοντέλο της είναι το εντελώς ανεξάρτητο άτοµο – τουλάχιστον ορισµένες πτυχές του φιλελευθερισµού θεωρούν το άτοµο εντελώς ανεξάρτητο, ενώ δεν είναι. ∆ενόµαστε κι αυτό έχει τεράστιες πολιτικές προεκτάσεις.

Υπάρχει πραγµατικά αυτογνωσία;

Οχι, αλλά αξίζει τον κόπο ως ένα σηµείο να προσπαθούµε. ∆εν µπορείς να αφοσιωθείς µόνο στην αυτογνωσία, διότι απαιτεί την ετερογνωσία. Το θέµα δεν είναι µόνο να κοιτάς µέσα σου, πρέπει να µπορείς να δεις πώς φέρεσαι στους άλλους και πώς σου φέρονται εκείνοι. Μ’ εσάς είµαι πολύ διαφορετικός από ό,τι είµαι µε ένα φίλο που γνωρίζω 20 χρόνια. Εχουµε διάφορες απόψεις οι οποίες δεν είναι κατ’ ανάγκη συµβατές. Το ωραίο είναι να τις κάνεις συµβατές χωρίς να χάσεις τις διαφορές. Αυτό είναι που και ο Πλάτων και ο Νίτσε έχουν σκοπό: την ενότητα.

Από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα εξορίζονται οι ποιητές. Αυτές τις µέρες υπήρξε αντίδραση σχετικά µε την άρνηση της Ακαδηµίας να δεχτεί ως µέλη της τον Τίτο Πατρίκιο, τον Νάσο Βαγενά και τον Μιχάλη Γκανά. Η Ακαδηµία δεν χρειάζεται τους ποιητές;

Απόλυτα. Ετυχε να υπάρχουν τρεις δυνατοί υποψήφιοι και διαιρέθηκαν οι ψήφοι. Λυπούµαι πολύ, ελπίζω να προκηρύξουµε και πάλι τη θέση. Θεωρώ ότι θα µπορούσε να µπει είτε ο Πατρίκιος είτε ο Βαγενάς. Χρειαζόµαστε 19 ψήφους και δεν τις συγκέντρωσαν. Υπήρχαν πάρα πολύ καλά επιχειρήµατα και για τους δύο, αλλά δυστυχώς αυτά δεν έπεισαν τέσσερα πέντε από τα µέλη ώστε να αλλάξουν την ψήφο τους. Εδώ και καιρό γίνεται προσπάθεια να ανοίξουµε την Ακαδηµία πολύ περισσότερο στον κόσµο.

INF0

Το βιβλίο «Αρετές της αυθεντικότητας – Δοκίμια για τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη» του Αλέξανδρου Νεχαμά (επιμ. Παύλος Κόντος) κυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Μετάφραση: Ανδρέας Αθανασάκης, Βάσια Βεργούλη, Γιάννης Βογιατζής, Παντελής Γκολίτσης, Παναγιώτης Θανασάς, Παύλος Καλλιγάς, Δούκας Καπάνταης, Μαρία Καρακούση, Παύλος Κόντος, Γιώργος Μπολιεράκης, Πάρης Μπουρλάκης, Ελένη Περδικούρη, Σπύρος Ράγκος, Σεβαστιάνα Σαμάρκου,

DOCVILLE Συνέντευξη στην Εμυ Ντούρου – documentonews.gr

Total
0
Shares
Κοινοποίηση 0
Tweet 0
Pin it 0
KM STORIES

Προηγούμενο άρθρο
  • ΥΓΕΙΑ

Γραμμή ΕΛΙΖΑ 10454: Πόσο θα περιμένεις μέχρι να μιλήσεις;

  • 28 Οκτωβρίου, 2022
  • Κωνσταντίνος Μάργαρης
Περισσότερα
Επόμενο άρθρο
  • SPECIAL

Η μικρή ιστορία πίσω από το σπαρακτικό «Άνθρωποι Μονάχοι» του Γιάννη Σπανού

  • 31 Οκτωβρίου, 2022
  • KM STORIES
Περισσότερα
Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Περισσότερα
  • SPECIAL

Γιατί προσελκύουμε ανθρώπους σύμφωνα με τις πληγές μας;

  • KM STORIES
  • 13 Απριλίου, 2025
Περισσότερα
  • SPECIAL

Η ζωή σου σε προσπερνά. Γιατί τη σπαταλάς στις οθόνες;

  • Κωνσταντίνος Μάργαρης
  • 7 Ιανουαρίου, 2025
Περισσότερα
  • SPECIAL

Δέκα λόγοι για τους οποίους προτιμώ διακοπές το φθινόπωρο από το καλοκαίρι

  • Κωνσταντίνος Μάργαρης
  • 31 Αυγούστου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Ντάγκλας Ράσκοφ: «Ας ξεκολλήσουμε από τις οθόνες και ας συναντηθούμε ξανά εκεί έξω»

  • KM STORIES
  • 11 Ιουνίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Η σημαντική ιστορία του Σκλαβενίτη

  • KM STORIES
  • 20 Μαΐου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

57 ψυχές που χάθηκαν τόσο άδικα ζητούν δικαίωση – Τα ντοκιμαντέρ που κόβουν την ανάσα (Vids)

  • KM STORIES
  • 28 Φεβρουαρίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Ποιός ήταν ο πραγματικός Αλέξης Ζορμπάς , αυτός ο αγράμματος άνθρωπος που επηρέασε τόσο πολύ τη σκέψη του Καζαντζάκη ;

  • KM STORIES
  • 10 Ιανουαρίου, 2024
Περισσότερα
  • SPECIAL

Τι έκανες στη Μακρόνησο Θανάση; (Ηχητικό Ντοκιμαντέρ)

  • KM STORIES
  • 18 Δεκεμβρίου, 2023

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Προτεινόμενα
  • 1
    Γιατί προσελκύουμε ανθρώπους σύμφωνα με τις πληγές μας;
    • 13 Απριλίου, 2025
  • 2
    Το λάθος του Δημήτρη Χορν που σημάδεψε την Έλλη Λαμπέτη
    • 19 Φεβρουαρίου, 2025
  • 3
    Η ζωή σου σε προσπερνά. Γιατί τη σπαταλάς στις οθόνες;
    • 7 Ιανουαρίου, 2025
  • 4
    Paulo Coelho: «Μην σπαταλάτε χρόνο σε επεξηγήσεις, oι άνθρωποι ακούν μόνο ό,τι θέλουν να ακούσουν»
    • 9 Νοεμβρίου, 2024
  • 5
    Αναβλητικότητα: Μη βάζετε τη ζωή σας στο…hold (στην αναμονή!)
    • 12 Οκτωβρίου, 2024
Κατηγορίες
  • SPECIAL (45)
  • ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ (6)
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ (16)
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ (14)
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ (16)
  • Κοινωνία (4)
  • ΚΟΣΜΟΣ (8)
  • Πολιτισμός (2)
  • ΠΡΟΣΩΠΑ (15)
  • ΥΓΕΙΑ (7)
Konstantinos Margaris

konstantinosmargaris

📻📞🖋️🎤🎬📝🛎️🗝️🏨📸✍️🏃🎳🚭

Παίρνω και βγάζω περίπατο τ Παίρνω και βγάζω περίπατο την ψυχή μου , κάθε φορά που σκληραίνει το χαμόγελό της!
( Νικηφόρος Βρεττάκος )
Instagram post 18098591341540280 Instagram post 18098591341540280
Ευγενική υπενθύμιση: Παγκόσμια ημέρα βιβλίου 👍🥳🥰
🥳🌞💦🌿🌼🪼 🥳🌞💦🌿🌼🪼
Ένα υπέροχο κείμενο του Γιά Ένα υπέροχο κείμενο του Γιάννη Κότσιρα για την μητέρα του.

❝ Τέτοιες μέρες, πάντα ανησυχούσες να κάνουμε Πάσχα όλοι μαζί.
Και όταν ήμασταν παιδιά, τη Μεγάλη Εβδομάδα, έφτιαχνες τα γεμιστά πάντα χωρίς κιμά, την αγαπημένη μου σπανακόπιτα και τη μονίμως αποτυχημένη σου μαγειρίτσα.
Εμείς βέβαια, σου λέγαμε πόσο νόστιμη ήταν γιατί κουραζόσουν να την φτιάξεις και γελούσες μαζί μας γιατί ήξερες ότι σου λέγαμε ψέματα.
Είχαμε συνεχώς πολλές δουλειές και αυτό σε φόβιζε μήπως και κάνουμε χωριστά Πάσχα. Όμως σχεδόν πάντα τα καταφέρναμε. Εκτός από πέρσι. Δεν προλάβαμε.
Το φετινό λοιπόν ήταν δύσκολο και συνάμα ωραίο. Έλειπε και ο Θάνος. Και ο Λαυρέντης σου.
Την Παρασκευή ανηφορήσαμε στο Μαρούσι και ανάψαμε κερί και σε σένα και στον μπαμπά. Ο Νικόλας, το Σάββατο φόρεσε τα καλά του, με το τρομερό σακάκι που του είχες πάρει. Του πάει πολύ, να ξέρεις. Ο Κωνσταντίνος άρχισε να λέει πολλές λεξούλες. Και την Κυριακή, καταφέραμε να είμαστε όλοι μαζί με την Γιωτούλα, τον Βαγγέλη και τον Αντωνάκη. Και θυμηθήκαμε ωραία πράγματα. Θα ήσουν πολύ χαρούμενη αφού πάντα ανησυχούσες μήπως οι καταστάσεις μας απομακρύνουν. Δεν θα συμβεί ποτέ αυτό. Και η Κατερίνα σου, συνεχίζει να μας φέρνει πιο κοντά.
Η καρέκλα σου ήταν εκεί. Άδεια.
Θα συνηθίσουμε, που θα πάει...
Θα συνηθίσουμε να την βλέπουμε άδεια γιατί δεν έχουμε σκοπό να την βγάλουμε από το τραπέζι.
Λείπεις μάνα μου. ❞
.
.
---------------------------------------------------------------------------
Γιάννης Κότσιρας - Via: Η ποίησις Εντός Μας
💮 Εθελοντές Δότες Μυελου των Οστών Σητείας
www.fractalart.gr
Instagram post 18493844314057565 Instagram post 18493844314057565
Instagram post 18095481430542521 Instagram post 18095481430542521
Πόσο όμορφο είναι να έχεις μια σχέση όπου μπορείς να μιλάς ανοιχτά για πράγματα. Για παράδειγμα:

"Μωρό μου, θύμωσα λίγο -συγγνώμη- αλλά δεν μου άρεσε ούτε η συμπεριφορά σου. Αυτά τα πράγματα με ενοχλούν. "
Δεν είναι τοξικό να λες στον σύντροφό σου τι σε απασχολεί. Δεν είναι τοξικό να μοιράζεσαι τα προβλήματά σου και να ζητάς βοήθεια από τον σύντροφό σου. Δεν είναι τοξικό να εκφράζεις ανησυχίες για κάτι που σε κάνει να νιώθεις ανασφαλής.
Το πραγματικά τοξικό είναι να κρατάς τις αμφιβολίες και τις ανασφάλειές σου για τον εαυτό σου, αποφεύγοντας την επικοινωνία από φόβο ότι θα καταστρέψεις τη σχέση.
Η επικοινωνία, η ειλικρίνεια, η αφοσίωση και η ικανότητα να αποδέχεσαι λάθη είναι οι θεμελιώδεις πυλώνες μιας επιτυχημένης σχέσης.
Ποιητές και πεζογράφοι της Ποιητές και πεζογράφοι της γενιάς του '30 
Από αριστερά όρθιοι οι : Θαν Πετσάλης, Ηλ. Βενέζης, Οδ. Ελύτης, Γ. Σεφέρης, Α. Καραντώνης, Στ. Ξεφλούδας, Γ. Θεοτοκάς. Καθισμένοι: Αγγ. Τερζάκης, Κ.Θ. Δημαράς, Γ.Κ. Κατσίμπαλης, Κ. Πολίτης, Α. Εμπειρίκος.
Η ζωή είναι ένα σύντομο ταξίδι, κάνε κάθε στιγμή να αξίζει.
Τις πρώτες μέρες αφότου βρέ Τις πρώτες μέρες αφότου βρέθηκε το πτώμα του Βασίλη Καλογήρου, η μητέρα του, το μόνο που έκανε ήτανε μια-δυο αναρτήσεις θρησκευτικού περιεχομένου. Πρόκειται για μία γυναίκα εμφανώς θρήσκα - και άνθρωποι θρήσκοι που βρίσκουν το παιδί τους νεκρό, φαγωμένο από τα άγρια κι αδέσποτα ζώα, βιώνουν διπλό πόνο: Πλάι στον δράμα του γονιού που χάνει το παιδί του, προστίθεται και το ερώτημα γιατί ο πανάγαθος Θεός στον οποίον πιστεύουν, επέτρεψε ένα τέτοιο κακό.

Μέχρι τότε δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα ξεκίνησε απ' τη στιγμή που η κ. Καλογήρου βρέθηκε με τη Μαρία Καρυστιανού και άρχισε κι αυτή και ο αδελφός της, ο πρώην βουλευτής της "Νίκης" τα υπονοούμενα. Τότε ήρθε η ώρα της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. 

Η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, η κα Αδειλίνη, που συμβούλευε την Μ. Καρυστιανού να πηγαίνει συχνότερα στην εκκλησία για να βρει γαλήνη για το παιδί της, δεν μπορεί βεβαίως να δώσει την ίδια συμβουλή στην συνάδελφό της, την προϊσταμένη της Εισαγγελείας Εφετών Λάρισας. Με την Σοφία Καλογήρου είναι αμείλικτη: Δεν της ζητά απλώς να δώσει κατάθεση, ή να καταθέσει τις όποιες ενδείξεις, υποψίες, υπόνοιες, ενδεχομένως και τυχόν (sic) στοιχεία που να συσχετίζουν τον θάνατο του παιδιού της με εγκληματική ενέργεια, όπως είναι φυσικό. Ζητά να προσκομίσει αποδείξεις και να πει και ποιος το έκανε. Λες κι αν είχε αποδείξεις η Σοφία Καλογήρου, θα περίμενε την Αδειλίνη για να κινηθεί - δεν θα παράγγελνε η ίδια τις συλλήψεις των ενόχων για τη δολοφονία του παιδιού της. 

Ο στόχος είναι σαφής: Έχουμε ήδη μία Μαρία Καρυστιανού που προσπαθούμε να την βγάλουμε σαλεμένη, υπερβολική, συριζαία ή οτιδήποτε άλλο. Δεν μας χρειάζεται και δεύτερη. Την δεύτερη θα την απενεργοποιήσουμε μια ώρα αρχύτερα. 

Το iefimerida - μόνο του ή με σχετική "υποβοήθηση" - το έπιασε το νόημα. Έχεις κυρά μου αποδείξεις; Τις περιμένουμε. Αν δεν έχεις, κάτσε στη γωνία και περιορίσου στα τρισάγια. 

Προσπαθεί κανείς να κρατήσει την ψυχραιμία και τις εσωτερικές του ισορροπίες σ' αυτήν την βρωμερή υπόθεση, αλλά κάθε μέρα καθίσταται και πιο αδύνατο. Λυπάμαι ειλικρινά που το λέω. Δεν έχουμε οξυγόνο.
🐺 Λύκος... Ένα πολύ γοητευτικό ζώο που προκαλεί φόβο και θαυμασμό παράλληλα. Περνά όλη του τη ζωή με έναν σύντροφο, δεν ζευγαρώνει με τη μητέρα του ή την αδερφή του. Είναι μονογαμικό ζώο, δεν απατά.
Εάν ένας σύντροφος πεθάνει, ο λύκος παραμένει μόνος. Γνωρίζει καλά τα μικρά του: είναι το μόνο ζώο που βοηθά τους γονείς του μετά από βαθιά γεράματα και τους φέρνει φαγητό.✨
Όταν σκοτώνεις έναν λύκο, σε κοιτάζει στα μάτια μέχρι να τον αφήσει η ψυχή του. Είναι 25% πιο έξυπνο από τον πιο έξυπνο σκύλο και είναι το μόνο ζώο που δεν υπακούει στην εκπαίδευση, λένε. Οι λύκοι σκέφτονται, ονειρεύονται, κάνουν σχέδια, επικοινωνούν έξυπνα μεταξύ τους και μοιάζουν περισσότερο με εμάς από οποιοδήποτε άλλο ζωντανό ον.
Load More Follow on Instagram

Sign Up for Our Newsletters

Subscribe now to our newsletter

kmstories kmstories
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
  • SPECIAL
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Input your search keywords and press Enter.